• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
DE STAP naar gezonder

DE STAP naar gezonder

  • Over DE STAP
  • DE STAP partners
    • DE STAP partners
    • Partner worden
    • Paco
    • Aanmelden aanbod
  • NederlandsEnglishDeutschFrançaisTürkPolskiItalianoEspañol عربي
    • Nederlands
    • English
    • Deutsch
    • Français
    • Türk
    • Polski
    • Italiano
    • Español
    • عربي
Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
  • Home
  • Gezond en fit
  • Mentaal sterk
  • Zinvol leven
  • Kwaliteit van leven
  • Contact met anderen
  • Voor jezelf zorgen
  • Generic filters
    Exact matches only
    Search in title
    Search in content
    Search in excerpt
Home > Was dat een steek onder water?!
Lees Voor

Was dat een steek onder water?!

Leestijd: 3 min.

Man met verbaasde blik

Wij mensen vinden de hele dag door van alles van elkaar. Al proberen we dat te verbergen. Maar een schuine blik, een zucht of een vragende opmerking verraadt onze echte mening. Hoe ga je ermee om wanneer mensen steken onder water geven? Of erger: een mening verpakken in een vraag?

Iets anders bedoelen dan je zegt

Het is meestal voelbaar wanneer iemand iets anders zegt dan hij eigenlijk bedoelt. Er hangt op dat moment ‘iets’ in de lucht. Het is heel lastig als je dat ‘iets’ wel voelt, maar het niet kan bespreken. Of durft te bespreken. Zelfs via WhatsApp of e-mail is zo’n onderhuidse spanning merkbaar. De ander gebruikt ineens geen emoji’s meer of eindigt zinnen met een punt. Online ontstaat miscommunicatie en ergernis nog sneller.

Oordelende vragen

Enkele voorbeelden van vragen met een oordeel erin verstopt:

“Is dat echt nodig?”
Een opmerking die je krijgt wanneer je een derde koekje pakt. De ander vindt het blijkbaar niet nodig.

“Zijn er onderhand kinderen op komst?”
Een vraag die weleens gesteld wordt als je ’te lang’ kinderloos samen bent met je partner.

“Je moet het allemaal zelf weten, maar …” of “Ik zou het zo niet doen, maar wie ben ik?”

In de laatste twee voorbeelden is de mogelijke mening van de ander te voelen, maar niet echt bespreekbaar. De ander heeft zich daar al met verzachtende woorden ingedekt.

Bij de ontvangende partij kan het zorgen voor een onzeker gevoel. Of twijfels: misschien heeft de ander gelijk en doe ik inderdaad iets geks.

We zijn allemaal bang om veroordeeld te worden. En willen niets liever dan geaccepteerd worden door de mensen om ons heen. Tegelijkertijd willen we ons eigen individu zijn met eigen meningen. Die belangen zitten elkaar soms in de weg.

De manier waarop iets gezegd wordt

Communicatie is veel meer dan de woorden die je gebruikt. Het gaat er ook om hoe je iets zegt. Het volume van je stem en je intonatie zijn bepalend. Je gezichtsuitdrukking zegt ook meer dan 1000 woorden. En natuurlijk maakt het uit of je vervelende collega zo’n brutale vraag stelt, of je beste vriendin. Hoe graag we het ook willen, we kunnen communicatie niet echt objectief bekijken. We bekijken elkaar namelijk altijd door een gekleurde bril. Die bril is gekleurd door onze mening over de ander.

Bespreekbaar maken

Ellen Renders, trainer bij GGzE, geeft wat tips hoe je hier mee om kunt gaan: “Wanneer je vragen krijgt waarin eigenlijk een soort mening verpakt wordt, dan kun je simpelweg vriendelijk herhalen wat je de ander hoort zeggen.”

Bijvoorbeeld: 
“Zijn er nog steeds geen kinderen?”
Jij: “Bedoel je dat je vindt dat ik kinderen zou moeten hebben?”

Of “Moet je vriendin X niet ook uitnodigen?” 
Jij “Bedoel je dat je vindt dat ik X uit moet nodigen?”

Of “Zou je dat nou wel doen?”
Jij: “Bedoel je dat je vindt dat ik dat niet moet doen?”

Even checken…

Kortom, je checkt wat je hoort even bij de ander. Ellen: “Je denkt een mening te horen, op zich is dat al een invulling. Door het te herhalen en te vragen of dit is wat de ander bedoelt, houd je de ander een spiegel voor. Maar je komt er ook achter of het inderdaad om een mening gaat of dat er wat anders bedoeld wordt.” 

Probeer het maar eens uit om die voelbare spanning of oordelen te benoemen. Dit kan je communicatie een stuk helderder maken, ook online.

Als het overduidelijk is dat de ander je veroordeelt en je wordt gekwetst, dan kan je dat het best meteen benoemen. Vertel dat je de boodschap en de manier waarop die gebracht wordt vervelend vindt.

Misschien ook interessant:

Artikel
handen met een bloem

Column: Niet Voor Een Ander Invullen

Lees het artikel
Artikel
vijf mannen en vrouwen in gesprek met elkaar|vrouw kijkt verbaasd en geërgerd naar smartphone

Zó voorkom je ruzie bij meningsverschillen

Lees het artikel
Artikel
Jonge man en vrouw hebben een discussie op straat. De vrouw houdt geërgerd haar handen in de lucht.

Zo ga je beter om met meningsverschillen

Lees het artikel
Artikel
twee vrouwen zijn in gesprek|luisteren samenvatten en doorvragen in pictogrammen op een groene achtergrond

Tips om beter te luisteren naar een ander

Lees het artikel

Footer

DE STAP naar gezonder

  • Over DE STAP
  • DE STAP partners
  • Contact
  • Pers

Voor jou

  • Gezond en fit
  • Mentaal sterk
  • Zinvol leven
  • Kwaliteit van leven
  • Contact met anderen
  • Voor jezelf zorgen

Volg ons op social media

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Instagram

Inschrijven nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van nieuwe artikelen, praktische tips en regionale activiteiten? Schrijf je dan in voor onze maandelijkse nieuwsbrief.

© 2025 · Gebruiksvoorwaarden · Privacy · Cookies